Távmunka perspektívák 2022

Versenyképességi tényező, hogy egy cég infrastruktúrája elég fejlett-e ahhoz, hogy távmunkába küldhesse a munkatársait? A Home Officenak rengeteg előnye van munkáltatói és alkalmazotti szempontból is, a vállalkozók többsége azonban még mindig ódzkodik a távmunkától. 

Bármikor jöhet a kéményseprő vagy a vízóra leolvasó, nem kell előre megszervezni a házhosszállítást, szinte bármikor ki tudsz ugrani a legközelebbi kisábécébe egy teavajért, és a legjobb, hogy mindezek nem a munkanélküliség jellemzői, hanem a távmunkáé,

a XXI. század legjobb munkajogi vívmányáé.

A távmunka ma már a gazdaság összes területét érinti, és nem csak a számítógéppel végezhető feladatkörökben. Amit a gázszerelők szeretnek viccesen megjegyezni, hogy távmunkában nem lehet kazánt javítani, valójában nem teljesen igaz. A munkafolyamat egészét tekintve érdekes tény, hogy az egy egységnyi munkára fordított idő felét, még a fizikai munka esetében is távmunkában végezzük, csak már bele sem gondolunk. 

Nem csak az érdemi munkához, a szakmai feladatokhoz is kapcsolódik a távmunka, (ajánlatok begyűjtése, alkatrészek keresése, levelezés, egyeztetés) hanem az ügyviteli területhez is, ami viszont minden vállalkozói feladat alapja és minden szervezett tevékenység legfőbb biztonsági faktora. Az ügyvitel ma már akár 100%-ban távmunkát jelenthet. 

Statisztika és valóság

Bár a magyar vállalkozások számára jobbnál jobb lehetőségek kínálkoznak, hogy kedvező árú és hatékony rendszerekben végezzék a céges ügyvitelt, igencsak hangulatromboló képest fest a hazai vállalkozások távmunkával kapcsolatos hozzáállásról a legfrissebb Digiméter kutatás. (Mindjárt visszatérünk rá.)

Könnyelműen azt gondolhatjuk, hogy a járvány miatti korlátozások hatására a cégek az optimalizálás, a költségcsökkentés útjára léptek, nagy részük leváltotta a papír alapú munkafolyamatokat és bevezették a jóval egyszerűbben kezelhető  online rendszereket. A KSH adatai szerint míg négy éve 114  ezer ember  végezte munkáját távmunkában, 2022-ben már 760 ezren dolgozotak ebben a (kényszer?) formában. A számokat látva joggal bizakodhattunk tehát abban, hogy a vállalkozások (valamilyen szinten) képesek voltak alkalmazkodni a kihívásokhoz. Ha másért nem, hát kényszerből. 

Ezek után a Digiméter 2022. tavaszi felmérése hidegzuhanyként érhet bennünket. Kiderül belőle, hogy minden észérv ellenére a távmunka, valamint a digitális vállalati eszközök használata nem terjedt el széles körben a magyar kkv-k között. A tanulmány kijelenti, hogy a kkv-k jelentős részének komoly fejlődésre van szüksége a versenyképesség fenntartása érdekében. Tehát hiába ötszöröződött meg a távmunkában dolgozók száma, ez valójában nem érdemi növekedés. 

Érdemes alaposan megnézni a megkérdezett vállalkozások indokait.

A kimutatás leszögezi, hogy a távmunkát a járvány miatt bevezető vagy kiterjesztő cégek többsége nem figyelt meg jelentős negatív változást a munkahatékonyságban, mégis, a mellőzés fő indokaként a hatékonyság és a kontrollvesztés szerepel vezető helyen. 

Itt egy érdekes ellentét alakul ki. Az a cégvezető, aki szereti átlátni a céges adminisztrációt, a pénzügyi kimutatásokat, aki szereti tudni, hogy melyik munkatárs hány órát dolgozott egy adott projekten, éppen az nem akarja bevezetni azt a rendszert, ami lehetővé teszi számára, hogy a fotelből irányítsa a cégét és mindent szemmel tartson. 

A távmunka státusszimbólum - itthon

2021-ben a munkafolyamatok automatizálhatók, a rendszerek mindent jeleznek, kimutatnak és kezelnek. Az online munkaszervezés, a feladatok delegálása, a jogosultságok kezelése, a feladatok átszervezése, a folyamatok feletti kontroll egyszerűbbé vált, mert ezek digitálisan jobban és egyszerűbben kezelhetők. Az online számlázás, a készletkezelés, az ügyvitel és még talán a könyvelés is mind-mind olyan terület, ahol nem kell profinak lenned ahhoz, hogy rendezetten kezelhesd a folyamatokat.  

Digitalizálni kell, mert máshogy már nem lehet hatékonyan működni, és ha már digitalizálsz, a távmunka lehetőségének kialakítása, a munkavállalók felé tett gesztusok, már nem okoznak nehézséget. Érdemes elgondolkodni azon, hogy az a vállalkozás, aki azért kerüli a távmunka lehetőségét mert nem tudja koordinálni a munkatársakat, aki nem tud keretet adni a lehetőségnek sem, aki képtelen infrastruktúrát biztosítani a munkavállalói számára (lásd a Távmunka mellőzésének okai képet) milyen üzleti partner lehet. És belőlük sok van. Ennyit a perspektívákról. 

Más aspektus:
A hazai vállalkozások távmunkától való távolságtartását tekinthetjük trendkövetésnek is, amennyiben úgy gondoljuk, hogy a Google, az Apple és Elon Musk is a magyarokéhoz hasonló okok miatt vezeti be újra a munkatársak kötelező irodai jelenlétét. 

friss

közösség

További érdekes bejegyzések

Így (szoftver)frissítünk mi

Az Innonestet az ügyfelekkel együtt fejlesztjük, minden frissítésünk tartalmaz tőlük érkező kéréseket, új funkciókat vagy módosításokat. A frissítéseink tehát nem csak biztonságossá és naprakésszé teszik

Tovább olvasom »

Mit tud az Innonest kosár funkciója?

Az Innonest kosár funkciójának lényege, hogy a behelyezett eszközöket (termékeket és szolgáltatásokat) többféleképpen, csoportosan is tudjuk kezelni. A kosárba gyűjtött tételekből egy kattintással készíthetsz árajánlatot,

Tovább olvasom »