Az online pénzügyi és adminisztrációs szolgáltatások mára megkerülhetetlen elemei lettek a teljes üzleti életnek, mint a polipot a karjai, úgy szolgálják az elektronikus számlázás köré épült rendszerek a cégeket. Honnan indult a felhőszoftver-őrület, miért annyira hatékonyak a SaaS-ok és miért állítjuk, hogy a kisvállalkozások nélkül sehol sem tartanánk a digitalizációs fejlődésben? Mindjárt megtudod!
A cikk tartalmából:
Családi fotók a Drive-on, online rendelt ételek, ruhák, GPS-es lépésszámláló, háromféle előfizetés különböző filmes szolgáltatóknál, e-recept, online foglaló rendszer, konzultációk, családi meetek. Bár a magyar lakosság nagy része rendelkezik okoseszközökkel és mesterien használja is azokat, egy 2021 év végi tanulmány 1 rávilágított arra, hogy a hazai cégvezetők a digitális világ minden előnyét otthon hagyva, a vállalkozói életükből kizárják az innovatív megoldásokat.
Online ügyvitel, digitális aláírás, vonalkód technológia, online pénzügyi kimutatások, e-könyvelés, online követeléskezelés, ezek az eszközök egyelőre kevésbé sikeresek, pedig a felsoroltak közül több szolgáltatás már évek óta, fennakadás nélkül és hatékonyan működik már itthon is.
A tudás megvan, az eszköz megvan, mégis felmerül a kérdés: az üzleti életben is kiaknázod a velük járó számtalan előnyt?
A felhő/ internet alapú számítástechnika (Cloud Computing) 2010-ben kezdett igazán kibontakozni Magyarországon, ez volt az akkori informatikai fejlesztések fő iránya. (A Számlázz.hu megelőzte a korát, 2005-ben állították ki az első e-számlát a rendszerben.)Egy évtized kellett ahhoz, hogy a dobozos szoftverek helyét átvegyék a felhőalapú szolgáltatások. Remek példa nagymúltú nyomtatott havilapunk, a PCWorld esete, az újság 2017-ben hagyta el a rá annyira jellemző DVD mellékletet, előfizetői már csak egy kódot és belépési url-t kapnak a lapszámok mellé.
Felhőélmény, felhőszoftver, szolgáltató szoftverek - a kkv-k döntöttek
Mára bebizonyosodott, hogy a felhőszoftvereké a jövő. Mielőtt felsoroljuk az okokat, visszatekintünk a múltba és megvizsgáljuk a kialakulásuk körülményeit.
Az első említést egy, a SIIA (Software & Information Industry Association) által készített 2001-es tanulmányban2 olvashatjuk. Ez kijelenti, hogy az internet forradalmi változásokat hoz majd a jövő szoftverpiacain, a dobozos asztali és vállalati alkalmazásokat elsöprik a webes termékek. Megjósolták, hogy a szoftverek nem termékei lesznek az internetes szoftver piacnak, hanem előfizethető szolgáltatásokká válnak majd. Ha! Lesz aki megveszi.
A kérdés adott volt, lesz-e a felhő alapú rendszereknek keresleti oldala? Elfogadják-e az ügyfelek a SaaS szolgáltatásokat, tudnak-e bízni benne, elég biztonságossá tehetők-e ahhoz, hogy vállalkozások millióinak adatait lehessen rájuk bízni? (Erre a cikk végén kitérünk.)
Már 2001-ben nyilvánvaló volt, hogy bár a nemzetközi térben működő nagyvállalatok a szoftveres szolgáltatás iránti kereslet rövidtávú kulcsfontosságú mozgatórugói, a felhőszoftver-piac valós növekedést csak akkor tud elérni, ha a kis- és középvállalkozások is használni kezdik a szolgáltatásaikat.
Egy másik, 2010-es tanulmány már gyakorlatibb megközelítést alkalmaz a SaaS szolgáltatások kialakulásának körülményeit vizsgálva, a korszakváltást az IBM döntésének következményeiben látja.
A számítógép-korszak elején, a gyártók fizikai gépként értékesítették számítógépeiket, amelyek további költség nélkül tartalmazták az operációs rendszert és az induló szoftvercsomagot. Egészen 1969. június 23-ig, amikor is az IBM bejelentette, hogy a jövőben szétválasztja a földet és az eget, a hardvert a szoftvertől.
A szoftveripar és a szoftverpiac együtt változott, együtt teljesedett ki a gazdasági növekedés lármás évtizedeivel, hiszen az ügyfelek kötelesek voltak megvásárolni a szoftvereket, telepíteni és futtatni helyi számítógépeken vagy a céges szervereken. A kialakult rendszerben újabb forradalmi változást csak az internet megjelenése és elterjedése hozott.
Beköszöntött egy új kor - az Internet, és mindent elárasztanak a SaaS-ok
Az internet megjelenése (1989) önmagában egy sor új lehetőséget teremtett. A 90-es évek végére kialakult egy új üzleti modell, az Application Service Provider (ASP) amely már tartalmazta a SaaS rendszerek sajátosságait: az előfizetőinek programokat ad bérbe, vállalva, hogy az ügyfeleik által használt alkalmazások legkorszerűbb változatait biztosítja nekik.
Ezt a rendszert főként az olyan multik használták és szolgáltatták, mint az Oracle, a Hewlett-Packard és a Microsoft. Végül a piaci igények hatására a kezdetben még csak kivételezett vállalatok közötti szoftverbérlés valódi szolgáltatássá nőtte ki magát, ezzel együtt pontosabb meghatározást is kapott, így lett a szoftver is szolgáltatás, azaz SaaS.
A Cloud Computing, a felhőalapú számítástechnika egyik meghatározó elemei a SaaS rendszerek (Software as a Service – Szoftver mint szolgáltatás), melyek rohamos tempóban fejlődnek. Ezekben a rendszerekben a fejlesztők a szolgáltatók, akik mindent megtesznek azért, hogy minél logikusabban felépített és minél egyszerűbben kezelhető rendszert fejlesszenek az egyre határozottabb felhasználói igényekre.
A 2008-2009-es gazdasági válságra a nemzetközi vállalkozói réteg gyorsan reagált, a SaaS 2009-es elfogadási aránya drasztikusan emelkedett 2008-hoz képest. A válság egyértelmű válaszokat váltott ki a cégekből: Az ügyfelek ésszerű költségcsökkentést akartak végrehajtani anélkül, hogy befolyásolnák üzleti tevékenységük hatékonyságát. A SaaS megoldások elfogadása kedvezőbb alternatíva volt, mint új, helyszíni szoftverekbe vagy az outsourcingba fektetni.
Megjegyzés: Nem csak a vállalatirányítási és a pénzügyi rendszerek kezdtek népszerűvé válni, hanem az online elérhető egyéb kiegészítő szolgáltatások is. Ezekben az években jött létre a magyar vonatkozású mesterhármas is: a Ustream videószolgáltató, a Prezi.com, prezentációkészítő és ekkor indult a LogMeIn is, aminek segítségével a böngészőből lehet távoli számítógépekre belépni.
A dobozos termékek iránti kereslet visszaesésének okairól egy 2011-es Bitport cikk remek összefoglalót írt. Bár a telepítést igénylő szoftverek iránti kereslet jócskán megcsappant, a felhőalapú szoftverekről akkoriban még degradálóan nyilatkoznak: „A Google Docs és webes versenytársainak használata egyelőre elenyésző, legalábbis a kizárólagosság szintjén: a legtöbben ugyanis valamilyen hagyományosan telepített irodai csomag mellett, kiegészítőként használják a „butított”, interneten elérhető megoldásokat.”
Mára fordult a kocka, az okok ismertek:
Dobozos termékek jellemzői 2022-ben
Amik régen előnynek számítottak, mára nehézkessé teszik a vállalkozás működését. Csak néhány szempont:
- Egyszeri, de viszonylag magas költség
- Nehezen képesek reagálni a piac és az üzleti igények változására
- Nehézkes a hibák kiküszöbölése és időigényes a frissítése
- Korlátozott idejű terméktámogatás
- Nagy biztonsági kockázattal jár egy régi technológiákra épülő szoftver használata
- Operációs rendszer-függőségből adódó hátrányok
A SaaS előnyei megkérdőjelezhetetlenek
- Nem igényelnek nagy befektetést
A szoftverszolgáltatók hosszútávú, folyamatos fejlesztésekkel abban érdekeltek, hogy hozzáférhető áron sok ügyfelet tudjanak kiszolgálni, így fizetési konstrukcióik kedvezőek és kiszámíthatók. - A havidíj mindent fedez
A felhőszolgáltatások automatikusan frissülnek, a karbantartást, a hibajavítást és a frissítéseket a szolgáltatók telepítik az általuk használt adatközpontokba. Ennek köszönhetően a felhasználók biztosak lehetnek abban, hogy mindannyian mindig az alkalmazás azonos és naprakész verzióját használják. - Bárhonnan elérhető
Az internetes lefedettség terjedésének köszönhetően bármikor és valóban, szinte bárhonnan elérhető az összes kívánt céges adat. Nem számít a cég mérete és az sem, hogy a jövőben mekkora lesz
Egy kisvállalkozás számára éppen olyan jól kezelhető a rendszer, mint egy 50+ fős cég számára, hiszen a szoftverek rengeteg személyreszabott megoldást kínálnak, korlátlan adatmennyiséget képesek tárolni, korlátlan hozzáférést korlátlan termék, szolgáltatás és ügyfél és dokumentum tártolását és kezelését teszik lehetővé.
A SaaS-ok könnyebben és gyorsabban megvalósítható eszközparkot kínálnak a telepített szoftvereknél, ebben a konstrukcióban tehát nem az ügyfél, hanem a szolgáltató felelőssége a hardver és az informatikai infrastruktúra kiépítése. Az ügyfelek teljes szolgáltatást kapnak, cserébe bérleti díjat kell fizetniük.
A gyakorlatban - valóban könnyebb
Egy átlagos, excelben létrehozott öt tételes árajánlat kiadása 15-30 percbe telik, attól függően, hogy a munkatárs mennyire gyakorlott és precíz. A legtöbb cég ugyan sablonnal dolgozik, – így valamennyivel csökkenthető az árajánlat elkészítési ideje – de az új tételek felvitele, a kapcsolattartói és céges adatok megadása, a termékek árazása az ügyfél eddigi megrendeléseinek és egyedi igényeinek figyelembevételével, a termékképek precíz kezelése mind időrabló tevékenységek. Létezik már a rendszer, ami fentieket mind figyelembe veszi és pillanatok alatt alkalmazza.
Az online ügyviteli rendszerek a csúcsra járatták az árajánlat kiadás technikáját. Minden ügyfélhez egyszerűen beállíthatóak az árkategóriák, egy kattintással frissíthetjük az árakat egy korábbi ajánlatból, minden tranzakció és termékmozgás nyomokövethetővé válik.
Árajánlatírásra ma már nem szabad öt percnél több időt szánni!
Berta Róbert, az Innonnest vezető fejlesztője komplex ügyviteli rendszert fejlesztett, melyben a cégek tevékenységi körük alapján személyreszabott szolgáltatást kapnak. Az Innonest miniÜgyviteli program fejlesztő-ügyvezetője szerint az online rendszereket nem tankönyv szerint kell kialakítani, pláne nem ma, amikor a vállalkozások egyre inkább képesek megfogalmazni az igényeiket. A legfontosabb igény pedig egy hatékonyan és logikusan működő, testreszabható rendszer, ami átláthatóvá teszi a munkafolyamatokat.
Biztonság és adatvédelem
A kilencvenes évek közepén a szoftverhamisítások rengeteg problémát okoztak a piacnak, a szoftvergyártók vesztesége világszerte megközelítette a 60 milliárd dollárt 2. A SaaS alkalmazásokat olyan adatközpontokba telepítik, ahol az ügyfelek nem rendelkeznek közvetlen hozzáféréssel a szoftver forráskódjához, ennek köszönhetően minimalizálhatók az adatvesztések és adatlopások.
Fontos, hogy a SaaS szolgáltatóknak ezen felül is megfelelő adatvédelmi eljárásaik legyenek, különös tekintettel a biztonsági rések kezelésére, mint például hardverhiba, áramkimaradás, természeti katasztrófák, vagy kibertámadás esetén. A SaaS alkalmazások fejlesztői felismerték ezeket, és a rendkívüli erőforrásokat fordítanak a védelemre, például a kiberbiztonságra. Ellentétben a hagyományos dobozos szoftverekkel, a reakció idő sokkal rövidebb egy felhőszoftvernél. Hibajavítás és biztonsági kockázatok szempontjából így előnyösebb a használatuk.
Minden rendszer monitorozott és fokozottan ellenőrzött
“A felhőrendszerek védve vannak a támadásoktól. Ma már lehetetlen, hogy egy áramszünet vagy egy hardverhiba fennakadást okozzon” -mondja Berta hozzátéve, hogy az ügyfélkörükbe tartozó szervizek, raktárak, biztonságtechnikai vállalatok rengeteg pénzügyi és termékadatot töltenek fel a rendszerbe, kiemelten fontos, hogy az stabilan és biztonságosan működjön.
“Az Innonestnél fejlett monitorozó rendszer figyeli az eszközök, erőforrások és szolgáltatások működését, ha működésben bármi rendellenességet észlel a monitorozó rendszer, riasztást küld a megfelelő csatornákon és ennek köszönhetően rövid időn belül beavatkozhatunk” – emelte ki az ügyvezető.
A rendszerek védelme tehát többszereplős. A szoftvert kiszolgáló szerverhosting parkok érdeke, hogy védjék a SaaS-ok rendszereit, akik pedig folyamatosan készenlétben állnak, és gyakori adatmentésekkel védik az ügyfeleik adatainak biztonságát. Mindezeken túl nagymértékben segítik az adatok biztonságát megőrizni az európai uniós szigorú adatvédelmi szabályok, amik meggátolják, hogy európai cégek adatait unión kívüli szervereken tárolják.
A COVID-19 járvány, a nemzetközi instabil viszonyok, a globális gazdasági visszaesés hatásai fokozzák a szervezetek azon kényszerét, hogy elhagyják a régi infrastruktúrájú rendszereket, és figyelmüket az integrált, egymással kommunikáló, előfizetésen alapuló modellekre irányítsák. Az előrejelzések szerint a szoftver, mint szolgáltatás továbbra is a legnagyobb piaci szegmens lesz, mert a világ kisvállalkozóinak a SaaS-ok biztosítják a megfelelő háttértámogatást.
A cikkhez felhasznált tanulmányok:
- https://digimeter.hu/wp-content/uploads/2021/10/Digimeter_2021_osz_osszefoglalo.pdf
- https://www.researchgate.net/publication/289223600_Software_as_a_Service_and_the_Pricing_Strategy_for_Vendors
- https://pdfcoffee.com/16993-saas-strategic-backgrounder-pdf-free.html
- https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2020-07-23-gartner-forecasts-worldwide-public-cloud-revenue-to-grow-6point3-percent-in-2020