Távmunka perspektívák 2022

Versenyképességi tényező, hogy egy cég infrastruktúrája elég fejlett-e ahhoz, hogy távmunkába küldhesse a munkatársait? A Home Officenak rengeteg előnye van munkáltatói és alkalmazotti szempontból is, a vállalkozók többsége azonban még mindig ódzkodik a távmunkától. 

Bármikor jöhet a kéményseprő vagy a vízóra leolvasó, nem kell előre megszervezni a házhosszállítást, szinte bármikor ki tudsz ugrani a legközelebbi kisábécébe egy teavajért, és a legjobb, hogy mindezek nem a munkanélküliség jellemzői, hanem a távmunkáé,

a XXI. század legjobb munkajogi vívmányáé.

A távmunka ma már a gazdaság összes területét érinti, és nem csak a számítógéppel végezhető feladatkörökben. Amit a gázszerelők szeretnek viccesen megjegyezni, hogy távmunkában nem lehet kazánt javítani, valójában nem teljesen igaz. A munkafolyamat egészét tekintve érdekes tény, hogy az egy egységnyi munkára fordított idő felét, még a fizikai munka esetében is távmunkában végezzük, csak már bele sem gondolunk. 

Nem csak az érdemi munkához, a szakmai feladatokhoz is kapcsolódik a távmunka, (ajánlatok begyűjtése, alkatrészek keresése, levelezés, egyeztetés) hanem az ügyviteli területhez is, ami viszont minden vállalkozói feladat alapja és minden szervezett tevékenység legfőbb biztonsági faktora. Az ügyvitel ma már akár 100%-ban távmunkát jelenthet. 

Statisztika és valóság

Bár a magyar vállalkozások számára jobbnál jobb lehetőségek kínálkoznak, hogy kedvező árú és hatékony rendszerekben végezzék a céges ügyvitelt, igencsak hangulatromboló képest fest a hazai vállalkozások távmunkával kapcsolatos hozzáállásról a legfrissebb Digiméter kutatás. (Mindjárt visszatérünk rá.)

Könnyelműen azt gondolhatjuk, hogy a járvány miatti korlátozások hatására a cégek az optimalizálás, a költségcsökkentés útjára léptek, nagy részük leváltotta a papír alapú munkafolyamatokat és bevezették a jóval egyszerűbben kezelhető  online rendszereket. A KSH adatai szerint míg négy éve 114  ezer ember  végezte munkáját távmunkában, 2022-ben már 760 ezren dolgozotak ebben a (kényszer?) formában. A számokat látva joggal bizakodhattunk tehát abban, hogy a vállalkozások (valamilyen szinten) képesek voltak alkalmazkodni a kihívásokhoz. Ha másért nem, hát kényszerből. 

Ezek után a Digiméter 2022. tavaszi felmérése hidegzuhanyként érhet bennünket. Kiderül belőle, hogy minden észérv ellenére a távmunka, valamint a digitális vállalati eszközök használata nem terjedt el széles körben a magyar kkv-k között. A tanulmány kijelenti, hogy a kkv-k jelentős részének komoly fejlődésre van szüksége a versenyképesség fenntartása érdekében. Tehát hiába ötszöröződött meg a távmunkában dolgozók száma, ez valójában nem érdemi növekedés. 

Érdemes alaposan megnézni a megkérdezett vállalkozások indokait.

A kimutatás leszögezi, hogy a távmunkát a járvány miatt bevezető vagy kiterjesztő cégek többsége nem figyelt meg jelentős negatív változást a munkahatékonyságban, mégis, a mellőzés fő indokaként a hatékonyság és a kontrollvesztés szerepel vezető helyen. 

Itt egy érdekes ellentét alakul ki. Az a cégvezető, aki szereti átlátni a céges adminisztrációt, a pénzügyi kimutatásokat, aki szereti tudni, hogy melyik munkatárs hány órát dolgozott egy adott projekten, éppen az nem akarja bevezetni azt a rendszert, ami lehetővé teszi számára, hogy a fotelből irányítsa a cégét és mindent szemmel tartson. 

A távmunka státusszimbólum - itthon

2021-ben a munkafolyamatok automatizálhatók, a rendszerek mindent jeleznek, kimutatnak és kezelnek. Az online munkaszervezés, a feladatok delegálása, a jogosultságok kezelése, a feladatok átszervezése, a folyamatok feletti kontroll egyszerűbbé vált, mert ezek digitálisan jobban és egyszerűbben kezelhetők. Az online számlázás, a készletkezelés, az ügyvitel és még talán a könyvelés is mind-mind olyan terület, ahol nem kell profinak lenned ahhoz, hogy rendezetten kezelhesd a folyamatokat.  

Digitalizálni kell, mert máshogy már nem lehet hatékonyan működni, és ha már digitalizálsz, a távmunka lehetőségének kialakítása, a munkavállalók felé tett gesztusok, már nem okoznak nehézséget. Érdemes elgondolkodni azon, hogy az a vállalkozás, aki azért kerüli a távmunka lehetőségét mert nem tudja koordinálni a munkatársakat, aki nem tud keretet adni a lehetőségnek sem, aki képtelen infrastruktúrát biztosítani a munkavállalói számára (lásd a Távmunka mellőzésének okai képet) milyen üzleti partner lehet. És belőlük sok van. Ennyit a perspektívákról. 

Más aspektus:
A hazai vállalkozások távmunkától való távolságtartását tekinthetjük trendkövetésnek is, amennyiben úgy gondoljuk, hogy a Google, az Apple és Elon Musk is a magyarokéhoz hasonló okok miatt vezeti be újra a munkatársak kötelező irodai jelenlétét. 

További érdekes bejegyzések

Árajánlat sablonnal, egyszerűen!

Miért olyan hatékony az Innonest árajánlat készítője? Mert egyszerű, mint az online számlázás! Árajánlat készítőnkkel profi árajánlatot küldhetsz ügyfeleidnek, csupán néhány kattintással. Okosrendszerünknek köszönhetően egyetlen adatot

Tovább olvasom »

Fokozzuk a tempót! Itt a Gyorsmenü!

Az Innonest folyamatos stílusfrissítésen megy keresztül. Egyik legújabb megoldásunk a gyorsmenü, ami azonnali hozzáférést biztosít a gyakran használt funkciókhoz.  A gyorsmenü egyszerűn és könnyen alkalmazható, használatával

Tovább olvasom »