Versenyképességi tényező, hogy egy cég infrastruktúrája elég fejlett-e ahhoz, hogy távmunkába küldhesse a munkatársait? A Home Officenak rengeteg előnye van munkáltatói és alkalmazotti szempontból is, a vállalkozók többsége azonban még mindig ódzkodik a távmunkától.
Bármikor jöhet a kéményseprő vagy a vízóra leolvasó, nem kell előre megszervezni a házhosszállítást, szinte bármikor ki tudsz ugrani a legközelebbi kisábécébe egy teavajért, és a legjobb, hogy mindezek nem a munkanélküliség jellemzői, hanem a távmunkáé,
a XXI. század legjobb munkajogi vívmányáé.
A távmunka ma már a gazdaság összes területét érinti, és nem csak a számítógéppel végezhető feladatkörökben. Amit a gázszerelők szeretnek viccesen megjegyezni, hogy távmunkában nem lehet kazánt javítani, valójában nem teljesen igaz. A munkafolyamat egészét tekintve érdekes tény, hogy az egy egységnyi munkára fordított idő felét, még a fizikai munka esetében is távmunkában végezzük, csak már bele sem gondolunk.
Nem csak az érdemi munkához, a szakmai feladatokhoz is kapcsolódik a távmunka, (ajánlatok begyűjtése, alkatrészek keresése, levelezés, egyeztetés) hanem az ügyviteli területhez is, ami viszont minden vállalkozói feladat alapja és minden szervezett tevékenység legfőbb biztonsági faktora. Az ügyvitel ma már akár 100%-ban távmunkát jelenthet.
Statisztika és valóság
Bár a magyar vállalkozások számára jobbnál jobb lehetőségek kínálkoznak, hogy kedvező árú és hatékony rendszerekben végezzék a céges ügyvitelt, igencsak hangulatromboló képest fest a hazai vállalkozások távmunkával kapcsolatos hozzáállásról a legfrissebb Digiméter kutatás. (Mindjárt visszatérünk rá.)
Könnyelműen azt gondolhatjuk, hogy a járvány miatti korlátozások hatására a cégek az optimalizálás, a költségcsökkentés útjára léptek, nagy részük leváltotta a papír alapú munkafolyamatokat és bevezették a jóval egyszerűbben kezelhető online rendszereket. A KSH adatai szerint míg négy éve 114 ezer ember végezte munkáját távmunkában, 2022-ben már 760 ezren dolgozotak ebben a (kényszer?) formában. A számokat látva joggal bizakodhattunk tehát abban, hogy a vállalkozások (valamilyen szinten) képesek voltak alkalmazkodni a kihívásokhoz. Ha másért nem, hát kényszerből.
Ezek után a Digiméter 2022. tavaszi felmérése hidegzuhanyként érhet bennünket. Kiderül belőle, hogy minden észérv ellenére a távmunka, valamint a digitális vállalati eszközök használata nem terjedt el széles körben a magyar kkv-k között. A tanulmány kijelenti, hogy a kkv-k jelentős részének komoly fejlődésre van szüksége a versenyképesség fenntartása érdekében. Tehát hiába ötszöröződött meg a távmunkában dolgozók száma, ez valójában nem érdemi növekedés.
A kimutatás leszögezi, hogy a távmunkát a járvány miatt bevezető vagy kiterjesztő cégek többsége nem figyelt meg jelentős negatív változást a munkahatékonyságban, mégis, a mellőzés fő indokaként a hatékonyság és a kontrollvesztés szerepel vezető helyen.
Itt egy érdekes ellentét alakul ki. Az a cégvezető, aki szereti átlátni a céges adminisztrációt, a pénzügyi kimutatásokat, aki szereti tudni, hogy melyik munkatárs hány órát dolgozott egy adott projekten, éppen az nem akarja bevezetni azt a rendszert, ami lehetővé teszi számára, hogy a fotelből irányítsa a cégét és mindent szemmel tartson.
A távmunka státusszimbólum - itthon
2021-ben a munkafolyamatok automatizálhatók, a rendszerek mindent jeleznek, kimutatnak és kezelnek. Az online munkaszervezés, a feladatok delegálása, a jogosultságok kezelése, a feladatok átszervezése, a folyamatok feletti kontroll egyszerűbbé vált, mert ezek digitálisan jobban és egyszerűbben kezelhetők. Az online számlázás, a készletkezelés, az ügyvitel és még talán a könyvelés is mind-mind olyan terület, ahol nem kell profinak lenned ahhoz, hogy rendezetten kezelhesd a folyamatokat.
Digitalizálni kell, mert máshogy már nem lehet hatékonyan működni, és ha már digitalizálsz, a távmunka lehetőségének kialakítása, a munkavállalók felé tett gesztusok, már nem okoznak nehézséget. Érdemes elgondolkodni azon, hogy az a vállalkozás, aki azért kerüli a távmunka lehetőségét mert nem tudja koordinálni a munkatársakat, aki nem tud keretet adni a lehetőségnek sem, aki képtelen infrastruktúrát biztosítani a munkavállalói számára (lásd a Távmunka mellőzésének okai képet) milyen üzleti partner lehet. És belőlük sok van. Ennyit a perspektívákról.
Más aspektus: A hazai vállalkozások távmunkától való távolságtartását tekinthetjük trendkövetésnek is, amennyiben úgy gondoljuk, hogy a Google, az Apple és Elon Musk is a magyarokéhoz hasonló okok miatt vezeti be újra a munkatársak kötelező irodai jelenlétét.